Ste fanúšik ľadovej sprchy po športe? Možno si to teraz rozmyslíte.

Viacerí úspešní športovci, ako napríklad Andy Murray, sú známi používaním ľadových kúpeľov po cvičení. Avšak nový výskum naznačuje, že používanie ľadových kúpeľov nepomáha pri oprave a budovaní svalov, pretože znižujú tvorbu bielkovín vo svaloch.

Ponáranie do studenej vody je stále populárna stratégia pre akútne zotavenie v časoch niekoľkých hodín, prípadne dní, ako aj prispôsobenie sa tréningu počas niekoľkých týždňov či dokonca mesiacov. Vedci ale prišli so zistením, že ľadové kúpele sú neefektívne zvlášť pri poslednej spomenutej časti, prispôsobeniu sa.

Základná myšlienka totiž spočíva v znížení telesnej teploty, čím sa znižuje prietok krvi, opuchy a zápaly v tkanivách svalov. To isté zamrazenie sa napríklad používa pri vymknutom členku. Aj keď výskum v skutočnosti potvrdil, že ľadové kúpele môžu byť nápomocné pri znižovaní bolesti svalov, ich účinky na tvorbu nových bielkovín v tele, ktoré sú dôležité pre opravu a budovanie svalov, sú kontroverznejšie.

Vedci študovali vplyv ľadových kúpeľov na tvorbu nových bielkovín vo svaloch, ktorý sa zvyčajne zvyšuje po cvičení a tiež po konzumácii bielkovín. Skupine účastníkov, ktorí cvičili odporový tréning počas dvoch týždňov, po každom tréningu ponorili jednu nohu do studenej vody ( 8°C ) a zistili pokles množstva tvorby bielkovín v tejto nohe.

Jeden z autorov štúdie uviedol, že výskum nijako nedehonestuje ponáranie sa do studenej vody, ale naznačuje, že ak sa športovec snaží opraviť alebo vybudovať nové svaly, možno by mal zvážiť používanie ľadovej vody.

V športe má všetko svoj čas aj opodstatnenie. Tak ako stravovanie, tréning aj regenerácia. V závislosti od toho čo naše telo zrovna potrebuje, tak aj použitie studenej vody by malo byť premyslené, kedy a ako ľadovú kúpeľ využiť aby sme z nej vyťažili maximum vo svoj prospech.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *