Príliš sladké sacharidové gély? Skúste zemiaky…

Podľa vedcov konzumácia zemiakového pyré počas dlhodobého cvičenia funguje rovnako ako komerčný sacharidový gél, ktorý udržiava hladinu glukózy v krvi a zvyšuje výkon u trénovaných športovcov.

„Výskum ukázal, že požitie koncentrovaných sacharidových gélov počas predĺženého cvičenia zvyšuje dostupnosť sacharidov počas cvičenia a zlepšuje výkonnosť “uviedol výskumný pracovník kineziológie Univerzity Illinois a profesor komunitného zdravia Nicholas Burd. „Našim cieľom štúdie bolo rozšíriť a diverzifikovať možnosti „dotankovania energie“ pre športovcov a vyrovnať pomer chutí.“ „Zemiaky sú pre športovcov sľubnou alternatívou, pretože predstavujú nákladovo efektívny, výživný a kompletný zdroj sacharidov, okrem toho slúžia ako možnosť zmeniť chuť v porovnaní s vysokou sladkosťou sacharidových gélov.“

Experiment

Vedci najali 12 účastníkov, ktorí boli zdraví a venovali sa svojmu športu, v priemere na svojich bicykloch týždenne najazdili 267 kilometrov. Všetci trénovali roky. Aby sa cyklisti mohli kvalifikovať na skúšky, museli dosiahnuť špecifický prah pre aeróbnu kondíciu a absolvovať 120 minútovú cyklistickú výzvu, po ktorej nasledovala časová skúška. Počas experimentov boli účastníci náhodne priradení k jednej z skupín: Spotrebovali by buď vodu samotnú, komerčne dostupný sacharidový gél alebo ekvivalentné množstvo sacharidov získaných zo zemiakov.

Vedci štandardizovali to, čo jedlo 12 cyklistov 24 hodín pred opakovaním 120 minútovej cyklistickej výzvy a časovej skúšky, ktorá bola navrhnutá tak, aby odrážala typické podmienky závodu. Počas cvičenia tím meral glukózu v krvi účastníkov, teplotu tela, intenzitu cvičenia, vyprázdňovanie žalúdka a gastrointestinálne príznaky. Vedci tiež zmerali koncentrácie laktátu, metabolického markera intenzívneho cvičenia, v krvi účastníkov.

„Nezistili sme žiadne rozdiely medzi výkonom cyklistov, ktorí dostali svoje sacharidy požívaním zemiakov alebo gélov v odporúčaných množstvách asi 60 gramov za hodinu počas experimentov,“ uviedol Burd. „Obidve skupiny zaznamenali výrazný nárast výkonu, ktorý nedosiahli spotrebitelia iba čistej vody.“

Koncentrácie glukózy v plazme stúpli podobne u tých, ktoré konzumovali zemiaky a gély. Ich srdcová frekvencia sa zvýšila o podobné množstvo ako u cyklistov iba s vodou a boli rýchlejší v časovej skúške. Tí, ktorí konzumovali zemiaky, však mali výrazne viac gastrointestinálneho nadúvania, bolesti a nadúvania ako ostatné skupiny. Môže to byť dôsledok väčšieho objemu zemiakov potrebných na vyrovnanie glukózy poskytovanej gélmi, uviedol Burd. „Napriek tomu boli priemerné príznaky gastrointestinálneho traktu nižšie ako predchádzajúce štúdie, čo naznačuje, že väčšina cyklistov štúdie dobre znášala oba sacharidové stavy“ .

„Celkovo je naša štúdia dôkazom koncepcie, ktorá ukazuje, že športovci môžu ako alternatívu k komerčným výrobkom používať diverzifikované zdroje sacharidov ako alternatívu ku komerčným výrobkom,“ uviedol Burd.

Záver

Zjavne sa nikomu zrazu nebude chcieť chystať si zemiakové pyré pred tým ako pôjde na bicykel alebo dlhú túru na hory, a už vôbec to skúšať vyjedať počas výkonu. Ale tento celkom zaujímavý experiment zase raz dokázal že ku všetkému sa dá nájsť nejaká alternatíva pokiaľ človek chce. Možno to nie je také pohodlné, ale nikdy nevieme kedy sa nám také niečo môže zísť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *