10 tipov pre lepšiu výživu a chudnutie

1. Zamerajte sa na malé zmeny:

Ak chcete schudnúť, nemusíte svoju stravu kompletne prepracovať. Začnite tým, že urobíte malé zmeny, ako je napríklad konzumácia ovocia namiesto konzumácie ovocnej šťavy a pridanie farebnejších potravín na tanier. V priebehu času tieto malé vyladenia prispejú k veľkým výsledkom.

2. Pozor na porcie

Veľkosť porcie je množstvo jedla alebo nápojov, ktoré skutočne konzumujete pri jednom posedení. Pri pomalšom prežúvaní by ste sa mali po jedle cítiť nasýtení, ale nebyť prejedení. Za druhé pokiaľ ste na nejakej návšteve a chcete si niečo dať, tak len ako jednu porciu. Nevyjedajte postupne chlebíčky celé tri hodiny.

3. Nájdite si stravu ktorá vám vyhovuje.

Neexistuje žiadna úplne univerzálna strava. Sú rôzne diéty od keto, paleo, cez rôzne prerušované pôsty až po nízkotučné, nízkosacharidové diéty. Aj keď na čas sa zdá že fungujú, ,nemusí to znamenať že je to pre vás to pravé. Skúste sa skôr zamerať na konzumáciu rôznych výživných potravín vrátane ovocia, zeleniny, zŕn, zdravých tukov a bielkovín. Zdravé stravovanie je nakoniec životný štýl ktorý vyživuje vaše telo a dodáva mu energiu miesto toho aby vás to vyčerpávalo. Zároveň je to dlhodobo udržateľný spôsob života.

4. Majte prehľad.

Keď sa strácate v množstvách čo koľko zjete môžu pomôcť rôzne aplikácie ktoré vám pomôžu sledovať koľko kalórii prípadne makro a mikro nutrientov skutočne skonzumujete. Možno budete prekvapení že nejete dostatočne dobre na to aby ste mohli upraviť hmotnosť.

5. Varte doma viac

Ak sa neustále stravujete v reštauráciách alebo jete balené polotovary z obchodu na cestu, pravdepodobne konzumujete nepotrebné kalórie nehovoriac o cukre alebo veciach ako sodík a podobne. Neznamená to že musíte zrazu ostať doma a vyvárať keď na to nie ste naučení. Ale postupnými krokmi to pôjde. Na začiatok si napríklad dajte že raňajky  budete mať pripravené v kuchyni doma a nie vlašský šalát z obchodu. Prípadne dva obedy v týždni budú navarené vlastnoručne.

6. Pridajte viac čistého proteínu a menej cukru.

Bielkoviny sú rozhodujúce pre chudnutie, budovanie svalov a zotavenie sa z tvrdého tréningu. To, čo človek potrebuje, závisí od niekoľkých faktorov, ako sú svalová hmota, úroveň aktivity, vek a ciele v oblasti zdatnosti. Obecne ale konzumujeme málo bielkovín.

Na druhej strane príliš veľa pridaného cukru môže brzdiť chudnutie a prispievať k mnohým zdravotným problémom.

7. Dajte si pozor na zdravotné trendy

Určite poznáte trendy rady ako: pite jablčný ocot, nápoj kombucha alebo užívajte aktívne uhlie, jedzte len zásadité jedla a kopec rôznych zaručených „trikov“ na chudnutie. Skúste začať úplne jednoducho a zamerajte sa na vyváženú stravu. Na začiatok to úplne postačí.

8.Neprejedajte sa

Asi každý z nás už zažil pocit keď celý deň sa jedlo málo a večer by sme zožrali z chladničky aj rošty. Dajte tráveniu a mozgu čas. Aj keď je to ako ťažké, jedzte pomaly, prípadne počkajte 20 minút kým prejdete na tretí chod alebo dezert. Uvidíte že po chvíľke naň nebude mať asi ani chuť. To platí o každom jedle dňa.

9. Nájdite podporu

Na jedného človeka to môže byť zrazu veľa. Vždy si treba nájsť niekoho kto myslí podobne, kto nám rozumie a podporí nás keď strácame pôdu pod nohami. Pretože žiadna zmena nie je ľahká a vždy príde čas krízy. Vtedy nebuďme sami.

10. Prehodnoťte váhu.

Znamenie že ste pokročili sa nie vždy ukáže na váhe. Pamätajte že hmotnosť je len jeden kúsok veľkého obrazu. Skúste sa po čase pozrieť na iné zmeny čo sa udiali, či to už bude menšie oblečenie, lepšia kondícia na schodoch, pevnejšie zdravie, väčšia vytrvalosť alebo sa budete len cítiť oveľa lepšie. Ak potrebujete dôkaz pokroku pozrite sa na všetky „víťazstvá“ čo vám zmena priniesla a uvidíte že to stálo za to.

Podeľte sa o Vaše tipy

Každý máme nastavený životný štýl po svojom. Niekomu sa tieto tipy budú pozdávať, niekomu menej. Preto podeľte sa v komentári o svoje rady a návody ktoré zrovna Vám pomáhajú pri dosiahnutí alebo udržaní lepšieho stravovania. Nikdy neviete koho tým inšpirujete 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *